Ворота відкатні по рейці

Є три типи воріт: підвісні (обмежують проїзд зверху), відкатні по рейці (вимагають наявності рейки знизу) і консольні (не обмежують зону проїзду, але вимагають більше місця для відкату).

Найбільш популярними, краще за всіх забезпеченими готовими комплектами фурнітури і інструкціями з монтажу, є консольні ворота. Однак вони вимогливі до високої якості комплектуючих (не найдешевших) і додатковому місцю уздовж забору для відкривання (силова рама збільшена для компенсації бічних навантажень, тому відкат складає 1,5 довжини проїзду), а також потрібно виконувати надійний фундамент для установки несучих кареток. Не використовуються подібні ворота при дуже широких проїздах. Найбільш вдалою альтернативою в подібних випадках є відкатні по рейці ворота (відкатні по монорельсу). 

Конструкція відкатних по рейці воріт проста: стулка коштує на роликах, які переміщаються по рейці, утримується напрямних кронштейном в верхній частині, фіксується уловлювачем в закритому положенні. 


Плюси: Монорейкові конструкції обходяться дешевше і дещо простіше у виготовленні і установці, ніж консольні або підвісні. Розмір стулки (і місце для відкату) відповідають ширині проїзду (а не підвищений, як у консольних). У даного типу воріт, як і у консольних, немає обмеження по висоті, так що можна забезпечити проїзд будь-якого транспорту, в тому числі високого.

 

Мінуси: Сам рейок порушує цілісність дорожнього полотна, однак особливою перешкодою для в'їзду не буде. До недоліків можна віднести необхідність регулярного очищення рейки, особливо від снігу, криги, льоду взимку, а також досить високий знос роликів, які приймають на себе масу стулки. Можливо підмерзання роликів в зимовий період. 

 

Комплектація

Ще не так давно готові комплектуючі до даного типу воріт знайти було важко, необхідні елементи виконувалися на замовлення. Зараз на ринку є як окремі комплектуючі для відкатних по монорельсу воріт, так і набори, хоча характерного для консольної фурнітури різноманітності все ж немає. Насправді схема воріт досить проста, а вимоги до фурнітури м'якші, так що підібрати все необхідне не так складно, в тому числі допустимо використовувати навіть підручні матеріали і саморобні деталі.


Для створення відкатних по рейці воріт необхідні:

сам рейок, встановлюваний в проїзді (в поглибленні або без);

ролики (коліщатка), які кріпляться знизу стулки, завдяки чому хвіртка буде котитися по рейці;

верхній кронштейн (або окремі парні верхні ролики) для утримання стулки в вертикальному положенні;

уловлювач (1-2 в залежності від габаритів воріт і типу обшивки);

обмежувачі ходу воріт.

Дані елементи можна збирати окремо або купувати єдиним комплектом. При цьому різні виробники можуть пропонувати різний склад подібного набору. 

Не знаєш Який комплект вібрато? Порадує з досвідченімі установником воріт!


Ролики

Ролики (колеса) забезпечують рух стулки і одночасно з цим виступають опорою для воріт. Ролики бувають різної форми в перерізі: «V» -, «U» - і «H» подібними, щоб рухатися по рейці підходящої форми без відхилень. У готових комплектах зазвичай пропонуються сталеві ролики, при виготовленні на замовлення роблять в основному із сталі або капролона. 

Ролики можуть поставлятися з кронштейном або без. Конструкція ролика з кронштейном може бути розбірний і нерозбірними (з жорсткою фіксацією ролика на осі).


Звичайний ролик до нижньої частини стулки кріпиться за допомогою різьбової шпильки того ж розміру, що і посадковий діаметр використовуваного підшипника, і пари відповідних гайок. Для кріплення можуть передбачатися спеціальні виступаючі за межі полотна «вуха» з монтажним отвором, але іноді ролик «врізається» з нижньої сторони стулки. 


При кронштейну кріплення здійснюється за його допомогою. У разі, якщо ролик не виступає за межі монтажної пластини кронштейна, з'єднання з рамою стулки здійснюється болтами крізь спеціальні отвори (необхідно виконати лише відповідні кріпильні отвори в нижній частині стулки) або приварюванням до рами знизу. 


Часто кронштейн передбачає часткове врізання - ролик в тій чи іншій мірі заходить всередину рами. Спирається стулка при цьому на кронштейн. 


З-за кордону можна замовити і специфічні комплекти з особливими кріпленнями. 


Зовнішній вигляд роликів може бути найрізноманітнішим - єдиних стандартів немає. Ролики можуть відрізнятися розміром (діаметр і / або ширина колеса, внутрішній діаметр підшипника), кількістю підшипників (1 або 2). Наприклад, є ролики діаметром 78 мм, шириною 20 мм, з внутрішнім діаметром підшипника 17 мм, розраховані на навантаження 400 кг на пару роликів. А є ролики діаметром 77 мм, шириною 30 мм, з внутрішнім діаметром підшипника 12 мм. 

 

У характеристиках до виготовленим в промислових умовах роликам зазвичай вказуються їх несучі здібності (зазвичай до 300, до 400 або до 500 кг). Такі обмеження обумовлені розмірами самого ролика (а також товщиною металу кронштейна до нього, якщо йдуть в парі), якістю і кількістю використовуваних підшипників. У конструкції кожного ролика може бути передбачено наявність 1 або 2 підшипників (наприклад, серії 201 або 203). 


Розміщуються колеса під самою стулкою. Кількість підбирають в залежності від довжини і ваги стулки, а також несучої здатності самих коліс. У приватному секторі зазвичай досить пари роликів, але при збільшенні габаритів воріт можна додати кілька роликів для більш рівномірного розподілу навантаження і зниження зносу окремих елементів. 

Рейок

Рейок обычно устанавливают на нулевом уровне («утопленный» в проезд) или чуть выше. Это не слишком мешает проезду транспорта. Рейок должен выдерживать не только вес ворот, но и проезжающего транспорта. Для компенсации нагрузок требуется подобрать надежный материал для самого рельса, а также обеспечить подходящую основу для его установки. 

 

Для виготовлення рейки може застосовуватися оцинкована або нержавіюча сталь, а також алюміній, які не схильні до корозії. Вироби з чорного металу не підійдуть, так як термін служби у них невеликий. На ринку є оцинкований V-подібний (робоча поверхня у вигляді трикутника) або U-образний (робоча поверхня у вигляді круглої труби) спеціальний профіль під відповідні ролики. Як альтернатива може застосовуватися куточок і круглий профіль відповідно. Для Н-образних роликів в якості рейки можна взяти профільну трубу квадратного перетину (наприклад, 20х20х3 мм), причому додатковий захист від деформації забезпечить заливка порожнини цементом. 


Довжина рейки буде в два рази більше проїзду, щоб забезпечити відкат у відкритому стані. Чим більше і важче стулка воріт, тим товщі повинен бути метал (і більше перетин профілю, якщо обраний цей тип основи), з якого виготовлений рейок. 

З легкими воротами рейок допустимо монтувати без фундаменту, в ключових точках спираючи на відрізки швелера, що спростить установку подібної конструкції на дачі. На більш жвавому проїзді краще встановлювати з надійною основою - на міцному дорожньому покритті, але все ж допустимо без повноцінного фундаменту. При наявності гарної основи (бетонної стяжки, тротуарної плитки, але не асфальту) застосовують кріплення за допомогою анкерів і будівельних дюбелів. Особливо зручний цей метод при використанні спеціального профілю з кріпильними отворами.

 

При активному використанні воріт, великій вазі стулки, проїзді великотоннажного транспорту і подібних «утяжеляющих» умовах рейок слід закріпити більш надійно. Для цього можна використовувати спеціально виготовлені заставні, забетоновані в рівень проїзду на відстані півметра один від одного (своєрідний ряд міні-фундаментів), - до них монорельс просто приварюється. 

Верхній кронштейн

Верхній кронштейн (ограничитель, верхние ролики) – это пара параллельно смонтированных прорезиненных роликов, зажимающих между собой верхний край створки, что позволяет удерживать створку от падения и направлять ее движение. В случае тяжелых полотен используют кронштейны с двумя парами роликов. 

При установці кронштейна слід точно перевіряти вертикаль розташування воріт і легкість ходу стулки. Наявність в самому кронштейні довгастих пазів під кріплення роликів дає можливість підлаштувати елемент під будь-яку ширину стулки. 

 

Якщо комплектуючі купуються неготовим комплектом, то даний елемент можна взяти з набору для консольних воріт або ж виконати з відповідних роликів / коліщаток з міцної гуми (не пластикові, щоб не ушкоджувалося полотно стулки). Цілком підійдуть колеса від роликових ковзанів. 

У випадках, коли верхній край стулки нерівний, є перепад висоти, виступи, різні декоративні елементи, то кронштейн з роликами застосовувати важко. Зазвичай в цих випадках встановлюються здвоєні опори, притискні ролики кріпляться симетрично, затискаючи раму стулки між собою. 


Конструкція опор і положення роликів може відрізнятися. Важливо, щоб вертикаль забезпечувалася за будь-яких умовах: кронштейн НЕ розігнувся під вагою стулки, не було розхитування через вітрового навантаження, що не спостерігався перекіс в сторону одного з роликів. 

Вловлювачі 

Для фіксації стулки в закритому положенні застосовують уловлювач (уловлювач) - металеву скобу, яка не дає полотну розгойдуватися під впливом вітру, запобігає зайвий шум і деформацію. Застосовують сталеві оцинковані або алюмінієві уловлювачі. Допустимо використовувати один верхній при низькій або легкої гратчастої стулці, а з високою, особливо наглухо захистом, краще купувати пару верхній-нижній. 

 

Обмежувачі ходу 

Також бажано встановити обмежувачі ходу з прогумованим краєм, що зупиняють хід стулки в крайніх положеннях. Вони не дадуть стулці вийти за передбачені межі, піти з-під контролю верхнього кронштейна або пошкодити вловлювачі.


Іноді поєднують уловлювач і упор на закривання. Звичайно, подібний варіант зручний в тому випадку, якщо опора або надійно закріплений нащельник розташовані позаду уловлювача, а не збоку. 


При дуже широких, важких воротах базовий комплект краще розширити. По-перше, збільшується кількість самих коліс. По-друге, краще встановлювати верхній кронштейн з двома парами утримують роликів. Іноді комплект розширюють за рахунок нижнього уловлювача з поличкою і нижнього накатного ролика для стулки, за рахунок яких буде знижуватися навантаження на опорні ролики, що забезпечують рух. 

 

Стулка

Саму стулку можна легко виконати з профілю: наприклад, зовнішній каркас з 60х40х2 мм, а внутрішню раму під обшивку з 40х20х1,5 мм. Зашити готову стулку можна будь-яким матеріалом - деревом, металом, профнастилом або іншим облицювальним декоративним матеріалом. Але можна «встановити на колеса» ковані, комбіновані та інші варіанти стулок.


При досить великих габаритах стулки, особливо глухий, важливо забезпечити підвищену жорсткість рами, щоб вітрова та інші динамічні навантаження не могли вплинути на прямолінійність руху воріт, викликаючи підклинювання роликів.

Ширина стулки буде трохи більше розмірів проїзду, так як стулка повинна надійно утримуватися закріпленими на опорах верхнім кронштейном з роликами з одного боку і уловлювачами з іншого. В середньому ворота «заходять» за стовпи на 20 см з кожного боку. Для відкату потрібно місце вздовж паркану лише на ширину цієї стулки. 

Каркас стулки можна зробити за допомогою Т-профілю.


Опорні стовпи

Відкатні по рейці ворота відрізняються від інших типів розподілом навантаження: у орних основне навантаження йде на стовпи і петлі, у консольних - на роликові каретки і напрямна рейка, в меншій мірі на опори, у підвісних - на ролики, верхню балку і її опори, і тільки у відкатних по рейці конструкція спирається на грунт через ролики (коліщатка) і рейок підстави, прокладений під стулкою в проїзді і за його межами з боку відкату, стовпи ж повинні гарантувати тільки вертикальність положення стулки. 

Підтримка воріт в правильному положенні здійснюється за допомогою верхнього кронштейна, що не дозволяє їй перекинутися, і уловлювачів, що утримують від розхитування і гуркоту. З легкими гратчастими конструкціями особливо посилювати опори немає необхідності. Це робить можливим встановити відкатні ворота на існуючі воротні стовпи без серйозного їх удосконалення або повної заміни.


При дуже великих і важких стулках, високих глухих полотнах, навантаження на верхні ролики і утримує їх опору зростає. Нерідко беруться парні опори по обидва боки стулки. Але тільки в особливо складних випадках вживають заходів щодо посилення опор або здвоювання роликів. Варіантів існує безліч, адаптувати конструкцію можна під будь-які умови. 

Доцільність використання

Комплект необхідної фурнітури не надто великий, конструкція самих воріт досить проста, так що виготовити їх цілком можна самостійно, при цьому обійдуться вони недорого. Відсутність хвостовика (як у консольних) дає можливість використовувати мінімальний відкат, немає обмежень зверху (як у підвісних), допустимо створювати довгі ворота - плюси даного типу воріт. 

 

З іншого боку, в процесі експлуатації необхідно ретельно стежити за станом рейки - сміття, пил, сніг або лід можуть не тільки ускладнити рух, але і стати причиною сходу ролика з рейки, що загрожує поломкою воріт. До того ж взимку можливо підмерзання системи.

На нашому ринку можна знайти вітчизняні та польські комплекти фурнітури, замовити набори з-за кордону або виконати окремі елементи на замовлення.


Для автоматизації підійдуть приводи для воріт, які традиційно використовуються з консольними конструкціями. При правильній балансуванню воріт і відсутності перешкод для руху потрібні невеликі зусилля приводних механізмів, а значить, немає необхідності купувати більш потужний (і дороге) обладнання, знос техніки буде мінімальним, термін служби - збільшеним. З нашим кліматом саме перешкоди у вигляді льоду і снігу роблять цей тип воріт незручним в експлуатації - потрібні значні зусилля для підтримки системи в працездатному стані. 

Не знаєш Який комплект вібрато? Порадує з досвідченімі установником воріт!