Зубчаста рейка для відкатних воріт

При автоматизації воріт необхідно придбати не тільки електропривод, а й зубчасту рейку, яка з'єднає механізм зі стулкою. Рейка кріпиться безпосередньо на раму воріт - її зубці поєднуються з шестернею редуктора, завдяки чому крутний момент двигуна перетворюється в поступальний рух самої стулки.

 

Зубчаста рейка в базовий набір автоматики від постачальника зазвичай не входить, хоча обійтися без неї не вийде. Більшість виробників ворітної автоматики випускають зубчасту рейку, яка підходить під приводи бренду, однак це не означає, що вибирати необхідно виключно цю продукцію. 

Різні моделі зубчастої рейки відрізняються не тільки фірмою-виробником. Різниця йде за наступними параметрами: 

  • модуль зуба;
  • габарити;
  • матеріал;
  • спосіб монтажу;
  • ціна.

Модуль зуба

Однією з важливих характеристик зубчастої рейки є модуль зуба, який говорить про розмір зубців. Даний параметр повинен відповідати модулю зовнішньої шестерні обраної автоматики. Зазвичай це М4, рідше (з промисловими приводами для дуже важких воріт) застосовують більші зубці рейки модулем М6. 


Габарити

Говорячи про розміри рейки, в основному мають на увазі її товщину, так як ширина зазвичай складає 30 мм, а довжина - 1 м, хоча на ринку присутні вироби та інших габаритів. 

При виборі підходящої зубчастої рейки варто оцінити умови експлуатації воріт. Рейка під час роботи піддається значним навантаженням, так що її жорсткості і міцності зубів має бути досить для переміщення воріт певних розмірів і з необхідною частотою:  

  • Вага воріт впливає на рейку не безпосередньо: стулка не тисне на рейку, і в цілому навантаження на механізм приводу і рейку залежить від легкості ходу стулки, а не від маси. Але при цьому крутний момент від вігателя передається на полотно воріт саме через рейку, і для легких і важких воріт потрібні різні зусилля для початку руху (зрушити з місця) і забезпечення рівномірності руху.  
  • На вибір рейки впливає і передбачувана частота відкриттів - підвищена інтенсивність роботи вимагає більшої зносостійкості і міцності.


Зазвичай з легкими та середніми воротами застосовують рейку 30 х 8 мм, з більш важкими стулками або високою частотою відкривання можуть вибиратися елементи 10-12 мм завтовшки, і лише для надважких йдуть рейки 30 х 30 мм (модуль зуба М6 під відповідну автоматику). 

Матеріал 

Зубчаста рейка може бути сталевий і полімерної (нейлонової з металевим сердечником). 

Якщо розглядати з точки зору матеріалу, то рекомендується вибирати сталеву оцинковану зубчасту рейку, так як вона міцніше і довговічніше полімерної, підходить до нашого клімату, застосовуватися може з воротами будь-якої ваги, легко переносить інтенсивну роботу без зайвого зносу, не схильна до температурних деформацій. 


Використовуваний відомими виробниками автоматики для полімерної зубчастої рейки нейлон - матеріал досить міцний. Виконана з нього рейка може використовуватися з досить важкими воротами - до 500 кг, деякі моделі розраховані навіть до 800 кг (наприклад, Hormann S6). Несхильність корозії, спрощений монтаж - це додаткові плюси вибору нейлону. Ціна далеко не завжди нижче, ніж у сталевий, так що на вибір не впливає. 

З іншого боку, даний матеріал все ж відноситься до полімерів, а вони в більшості випадків чутливі до виходу за рамки допустимого температурного діапазону: при перемерзання матеріал може стати крихким і ламким, а перегрів сприяє деформації. І температурний «коридор» зазвичай не дуже широкий: від -20 ° С до + 55 ° С, тобто взимку ризик вийти за зазначені межі є навіть в південних регіонах нашої країни, а влітку при доступі прямих сонячних променів рейка може нагрітися до вищої верхнього допустимого значення. 

До переваг полімерної рейки часто відносять безшумність роботи. Насправді точно суміщені зуби шестірні і рейки зі сталі також не гуркотіти. При цьому ризик, що сталева шестерня автоматики «прорідить» або «сліжет» зуби металевої рейки значно нижче, ніж з полімерної. Знос сталевий рейки менше, термін служби більше, а значить, міняти із завидною регулярністю даний елемент не доведеться. 


Твердження, що розбірні з'єднання ремонтувати простіше, ніж зварне, аргументом на користь полімерів вважати не будемо, так як ризик поломки зубців металевої рейки значно нижче, ніж у пластиковій. А при поєднанні полімерної рейки зі сталевою зовнішньою шестернею приводу ще й природний знос зубів рейки буде підвищеним. Так що навіть з урахуванням кращої ремонтопридатності полімерів, в подальшій експлуатації менше клопоту і витрат зазвичай саме зі сталевими елементами. 

Таким чином, полімерні деталі дають економію лише в країнах з м'яким кліматом без морозів, при монтажі на воротах невеликих розмірів в затіненому місці. У нас же краще придбати сталеву рейку відповідних розмірів, яка гарантовано буде працювати довгі роки. 

Спосіб монтажу

Розрізняють болтове або зварене з'єднання для металевої рейки і верхнє або нижнє кріплення для полімерної.

Болтова зубчаста рейка йде зазвичай відразу з комплектом кріплення: метрові в довжину сталеві елементи з 3 отворами доповнюють 3 бобишки, 3 болта і 3 шайби. 


Зварна рейка поставляється без кріпильних елементів - вона може приварюватися безпосередньо до рами. Як правило, до цього типу належать елементи модулем М6 і розмірами 30 х 30 мм. 


У полімерної рейки є виступи для кріплення - «вуха», які можуть розташовуватися у верхній частині елементів, а іноді вони розгорнуті в бік зубців. 


Також для нейлонових елементів характерна наявність «замку», що дозволяє легко поєднати сусідні секції.

Ціна

Ціна объективно зависит от материалов и габаритов рейки (крупнее – дороже). Полимеры для нашего климата не являются фактором экономии. Для легких ворот бытового назначения можно приобрести более узкую и дешевую рейку, не переплачивая за излишнюю прочность. Для тяжелых промышленных действительно выгоднее сразу приобрести более толстую и дорогую, чем вскоре менять изношенные элементы и повышать общие затраты. Доплата «за имя» и доставку из-за рубежа – дело вкуса. 

Кількість

Кількість материала индивидуально: общая длина определяется исходя из ширины воротного проема и расстояния до расположенного вне зоны проезда привода. Как правило, общая длина рейки берется на метр больше проема, что в большинстве случаев позволяет «дотянуться» до шестерни, а также установить концевые выключатели на закрывание и открывание на продолжении рейки с учетом места для регулировки их положения. 


Зубчаста рейка випускається відрізками довжиною в 1 метр, що дозволяє легко «набрати» необхідну довжину без переплати за надлишкові матеріали. До того ж компактна форма значно спрощує транспортування, не зажадає доплат за велику довжину. 

Особливості монтажу

Монтаж зубчастої рейки вимагає високої точності і акуратності. Є кілька обов'язкових вимог до розташування даного елемента: 

  • Кріпити зубчасту рейку рекомендується до каркасу стулки, але не до самої консолі і тим більше не до полотна обшивки. 
  • Розташовуватися матеріал повинен строго горизонтально, без нахилів і перекосів. 
  • Між зчепленими зубцями рейки і шестерні приводу повинен залишатися зазор в 1-2 мм, що буде гарантувати хороше зчеплення без ризику зламати зуби через погану стикування, але при цьому тяжкість воріт не буде жодним чином впливати на саму шестерню.

 

Іноді можна зустріти опис кріплення рейки безпосередньо до направляючої, особливо якщо мова йде про полімерному варіанті. Зі сталевою рейкою краще утриматися від цього, щоб не викликати деформації направляючої рейки через застосування зварювання. Розумніше буде приварити бобишки кріплення до профільної трубі над консоллю, враховуючи при створенні стулки, що дана труба повинна йти до кінця конструкції, в тому числі в районі хвостовика. 

Кріплення традиційної сталевої болтової рейки

Звичайна рейка передбачає наявність трьох кріпильних бобишек (циліндрів з різьбленням, болтом і гайкою) і отворів під них в самій рейці. Бобишки спочатку накручуються на рейку, після чого елементи можна приварювати до стулки.  


Кріпити рейку стоїть при встановленому приводі. Автоматика розблокується, стулка переводиться в крайнє положення. Зубчаста рейка повинна не просто «дотягуватися» до шестерні, а й виступати трохи за межами приводу в кінцевих положеннях стулки, щоб була можливість встановити кронштейни кінцевого вимикача обраної автоматики. Залишається місце не строго під кріплення кронштейна-лапки або магніту обраної конструкції (а вони не завжди компактні), але і запас на регулювання його положення для ефективної роботи.


Перший відрізок рейки розміщується на шестерні, прихоплюється зварюванням до труби каркаса, перевіряється легкість ходу, щоб рейка плавно і без проблем взаємодіяла з шестернею. Потім ворота зрушують, розміщуючи наступний відрізок рейки на шестерні, поєднують з уже закріпленим ділянкою і повторюють процедуру монтажу. 

Для того, щоб всі ланки рейки розташовувалися правильно, не виникало перепадів і зсувів, витримувався стандартний крок (утворився «правильний зуб» в місці з'єднання елементів), при монтажі підставляють в районі стику вільний відрізок рейки знизу (зубами вгору, з'єднуючи прикріплюються відрізки), легко і точно поєднавши таким чином зубці рейки. 


Зручно використовувати Контррейка з парою струбцин, які будуть фіксувати стик, спрощуючи проведення зварювальних робіт.


Занадто щільне або неповне зіткнення зубів шестерні і рейки однаково неприпустимі. Відсутність зазору може привести до того, що ворота будуть спиратися на шестерню, збільшуючи знос і навіть погрожуючи поломкою автоматиці. Занадто велика відстань між зубцями рейки і шестерні підвищує ризик зламати зуби через неправильне зчеплення і розподілу навантаження.

Для отримання оптимального зазору в 1-2 мм можна або підняти рейку щодо кріпильних елементів (овальні пази дозволяють незначну регулювання висоти), або знизити привід (при наявності регулювальної монтажної пластини це виконати нескладно).


Важлива глибина зчеплення: рейка не повинна проходити лише по краю шестерні, зіткнення повинно бути по всій ширині рейки. Коригується зрушенням приводу в сторону воріт або в зворотному напрямку. 


Після установки всіх секцій проводиться фінальна перевірка точності монтажу. При русі воріт не повинно виникати гуркоту (рейка з автоматикою не повинні стукати), хід стулки повинен бути легким, плавним, без зайвого тертя. Зазор між шестернею і рейкою повинен залишатися однаковим протягом всієї довжини воріт. Після проведення повної перевірки можна капітально приварювати елементи кріплення в місцях кріплення до рами стулки (але не стики бобишки і рейки і не сусідні секції між собою). 


Після закінчення робіт місця зварювання слід пофарбувати з метою уникнення можливих корозії. 

Монтаж інших видів рейки

Зварна сталева зубчаста рейка НЕ ​​доповнюється кріпленням - вона застосовується з дійсно важкими воротами, розрахована на високі навантаження, тому зазвичай надійно приварюється до рами стулки. 

 

В іншому установка такої рейки аналогічна монтажу болтової.

Нейлонова рейка встановлюється ще простіше, так як кріпиться саморізами до рами, рідше - болтами 20-22 мм довжиною до самої консолі (торці болтів, що виходять всередину рейки, не повинні заважати руху роликових кареток). У будь-якому випадку рекомендується остаточне затягування робити ключем, щоб не пошкодити кріпильний «вухо». 

Ще однією особливістю полімерів є наявність спеціальних «замків» на стику, що дає можливість надійно і точно з'єднувати відрізки рейки в єдине ціле за принципом пазла. 

 

У різних моделей «замок» може бути іншої форми, «вух» може бути більше 2-3 штук. Наприклад, у полімерній рейки виробництва Came число кріплень досягає 6 точок на 1 м, а «замок» є наскрізним.  


Безшумність, надійність і довговічність роботи автоматизованих воріт залежать від коректності проведеного монтажу рейки. 

Варіанти

Якість матеріалу (марка стали, якість оцинковки, технічні характеристики полімеру) безпосередньо впливає на довговічність. Сумнівного походження елементи краще не замовляти - швидкий ремонт з заміною зламаних частин перекреслить всю економію на ціні. 

Більшість виробників приводів для відкатних воріт пропонують також і зубчасту рейку (окремо від комплектів автоматики), гарантуючи високу якість. При цьому різниця в ціні на аналогічні елементи від різних брендів може бути істотною. Наприклад, якщо порівняти сталеву Hormann G8 з DoorHan Rack 8, то німецька рейка вийде дорожче приблизно в три рази.

На ринку представлено багато різних моделей від відомих брендів: 


Як бачимо, найбільш популярна сталева оцинкована болтова зубчаста рейка 30 х 8 мм модулем М4, що має універсальне призначення - застосовується з воротами в середньому до 2 т, її міцності цілком достатньо в більшості випадків. Для більш важких або середніх воріт з інтенсивним відкриванням є моделі підвищеної товщини (10-12 мм). З дуже важкими воротами до 3,5 тонн, особливо промислового призначення, застосовують рейку підвищеної міцності 30 х 30 мм модулем М6, болтових або зварену. При необхідності на ринку можна знайти зварену сталеву рейку розмірами від 22х22 мм до 40х40 мм модулем М4 і від 30х30 мм до 60х60 мм модулем М6. 

Насправді не обов'язково переплачувати за гучне ім'я виробника і транспортування з-за кордону - є можливість придбати перевірені матеріали того ж якості без завищеної ціни. Наші фахівці допоможуть підібрати підходящий варіант, сумісний з Вашими воротами і обраної автоматикою. 

Наші пропозиції

Пропоновані нами комплекти автоматики вже укомплектовані 4-ма метрами високоякісної сталевої зубчастої рейки GEAR RACK 30 х 8 мм з кріпленням. Цього матеріалу достатньо для поширених 3-метрових проїздів. 


Якщо Ваш проїзд ширше або передбачається установка приводу на значній відстані від отвору, при замовленні автоматики можна додати необхідну кількість елементів. При передбачуваних підвищених навантаженнях (висока інтенсивність роботи в поєднанні з важкими стулками) проводиться комплектація відповідної автоматики міцнішою зубчастої рейкою. 

Ми вкомплектуємо Вашу автоматику достатньою кількістю підходящої зубчастої рейки з нашого складу - дозамовляти даний матеріал або чекати поставки не доведеться. При необхідності готові надати інші моделі зубчастої рейки за Вашим бажанням.  

Гарантії. Наявність не просто інтернет-магазину, а й реального складу-магазину в столиці, є додатковою гарантією наших зобов'язань. На рекомендовану нами фурнітуру і автоматику ми даємо розширену гарантію. Організацію відправки товарів транспортною компанією до обраного Вами відділення ми візьмемо на себе. Оплатити замовлення Ви можете при отриманні. 

Сервіс. Ви можете розраховувати на кваліфіковану допомогу в створенні і автоматизації Ваших воріт своїми руками: розробку нашими інженерами креслень і розрахунків воріт при покупці рекомендованої фурнітури, консультації монтажників по телефону при виготовленні і автоматизації воріт, надання докладних інструкцій, а також достовірної інформації щодо використання та обслуговування придбаного у нас обладнання. 

Будь-які питання по комплектації і створення воріт, а також їх автоматизації можна задати нашим експертам в ході безкоштовної консультації. 

Не знаєш який комплект вибрати? Порадься з досвідченими установниками воріт!